Wednesday, 23 November 2022

Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)


KBAT boleh dikenal pasti dalam SK dan SP melalui pernyataan  kata kerja tahap pemikiran dalam Taksonomi Bloom semakan Anderson seperti rajah 1 di atas.

Berdasarkan kepada definisi KBAT dan Rajah 1, KBAT adalah merujuk  kepada kemahiran mengaplikasi, menganalisis, menilai dan mencipta.

Kemahiran ini dikenalpasti sebagai tahap pemikiran yang menjadi fokus dalam penentuan Standard Kandungan (SK) dan  Standard Pembelajaran (SP) bagi mata pelajaran yang  diajar di sekolah untuk memastikan murid  menguasai  kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) seperti mana yang dihasratkan


Elemen KBAT dalam Kurikulum
KBAT didefinisikan sebagai keupayaan untuk  mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai  dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu.(KPM, 2013)



0 comments:



About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP